aku adalah angin...

as free as the wind...

bayangkan saat kau sedang berehat santai di tepi sebuah tasek yg tenang dan jernih airnya. dgn dalih mengusir rasa bosan kau ambil sebutir batu kecil yg bertaburan di sebelah kaki kananmu, dan dgn rasa ringan kau lemparkan tepat ke tgh tasek yg tenang.


tiba2 kedamaian dan ketenangan air tasek terusik oleh gelombang dan ratusan riak lingkaran ketika sebutir kerikil yg kau lempar melayang ke udara dan jatuh menyentuh permukaan tasek itu.

tak perlu menunggu lama, alunan lingkaran itu akan menghilang, riak air tasek yg bergelombang kembali tenang. sungguh suasana yg sgt mengagumkan, begitu tenang, sunyi, damai, dan sabar. mungkin udara yg membuat sang tasek lupa bahawa kedamaiannya itu pernah direnggut oleh sebutir kerikil akibat tindakan kau yg sekadar suka2 itu.

tapi pernah kah kau tau, walaupun tasek itu kembali tenang, meskipun air tasek itu tak lagi beriak, tapi kerikil yg kau lemparkan itu masih tetap berada di dasar sana. terdiam pada dasar tasek yg kelam?

tasek itu tak lagi sama saat kerikil yg kau lemparkan dgn niat suka2 tanpa makna itu menyentuh dasarnya.

pernahkah kau sedar akan hal itu?
atau memang kau sudah terlalu biasa lalu menjadi bebal dan kebal untuk merasakannya?



kamu, semoga dlm tidurmu, kau tak pernah bermimpi buruk dikejar dihambat penunggu tasek2 laen yg memburumu sambil mengacu2 tombak trisulanya untuk memutilasi kamu!!!

0 sings along...: